Napóleon és Semmelweis - valós portrékat kapunk? [7.]

A hazai mozikban november 23-án a Napóleon-film, a hónap utolsó napjaiban pedig a Semmelweis-produkció debütált, így a 2023-as évet filmes szempontból két történelmi karakter megtekintésével zárhattuk. Napóleon és Semmelweis nem voltak kortársak: amikor Napóleon meghalt a távoli Szent Ilona szigetén, a kis Semmelweis még csak alig három éves volt csupán. Ugyanakkor mindketten meghatározó történelmi személyiségnek tekinthetőek: Napóleon háborúi és uralkodása egy teljes korszakot jellemzett Európában, Semmelweis Ignác pedig elindította az orvostudomány (és azon belül is a szülészet) történelmi jelentőségű reformját, mely végül anyák tízezreit mentette meg az adott korszakban. De mennyire kaptunk róluk valós portrékat, hiteles személyiség-rajzokat?

napoleon_semmelweis.jpg

Forrás: thoughtco.com és evamagazin.hu.

A Semmelwis-filmmel kezdve ...

Koltai Lajos 127 perces alkotása Vecsei H. Miklós és Nagy Katica főszereplésével egy romantizált ifjú magyar orvos képét mutatja be nekünk, aki a munka megszállottja, miközben egy különc figura is, akivel nehezen jönnek ki kollégái. Ugyanakkor képes a gyengédségre, amit Emma nővérrel kialakuló titkos románca bizonyít. Önzetlen karakter, aki segíti betegeit és minden erejével azon van, hogy megmentse a szülésre váró anyákat. Nos ez a Semmelweis-kép nagyjából helytálló, a romantikus szálat kivéve. Az igazi Semmelweis nem bonyolódott szenvedélyes viszonyba egyetlen nővérrel sem (az efféle viselkedés nagyon távol állt tőle). Valójában 10 évvel a filmbeli történet (és korszakalkotó felfedezése) után nősült meg Pesten. Felesége Weidenhofer Mária 5 gyermekkel "ajándékozta" meg (akik közül három éltre meg a felnőtt kort).

semmelweis_film.jpg

Vecsei H Miklós mint Semmelweis. Forrás: index.hu, cinematrix

Ami az igazi Semmelweis Ignác természetét illeti: valóban egy különc alak volt, minden ízében munkamániás és kissé morózus, barátságtalan figura. Amikor rájött arra, hogy összefüggés van a boncolások és a szülések között és maguk az orvosok "viszik át" a megbetegedések okait (a kórokozókat) egyik helyszínről a másikra (szepszist okozva ezzel a szülő nőknél) alig volt 29 esztendős, mégis vállalta a konfliktust idősebb kollégáival, csak hogy igazát bizonyítsa. A bécsi orvosok, különösen Semmelweis közvetlen kollégái és felettesei ugyanis nem fogadták el felfedezését, mert nem akarták elismerni szerepüket az elhalálozásokban (melyek volumene többszöröse volt azokban az egészségügyi intézményekben, ahol boncolásokat végeztek, mint ott ahol nem). Ezért az ifjú magyar orvost megbélyegezték. Koltai Lajos filmje kitűnően mutatja be a Semmelwis körül kialakuló elutasító légkört, melynek kulcs-karaktere Klein doktor, aki Gálffi László alakít a filmben.

Semmelweis messze meghaladta korát, amikor a fertőtlenítés jelentőségét bizonyította, hiszen Louis Pasteur csak 1860-ban (vagyis 13 évvel Semmelwis felfedezése után) azonosította a mikroorganizmusok terjedési módjait, Joseph Lister pedig csak 1865-ben (18 évvel Semmelweis után) publikált a baktériumok okozta sebfertőzésekről. A két említett tudós publikációs tevékenysége UTÁN kezdődött csak meg az orvostudomány átfogó reformja a sterilizálások terén, mely úton legelőször Semmelweis indult el. Sajnos nem élhette meg igazának bebizonyosodását: 1865 nyarán elmegyógyintézetbe került, ahol néhány héten belül meghalt.

A Semmelwis-film méltó emléket állít a kitűnő magyar orvosnak, még ha romantizált formában is teszi.

Ridley Scott Napóleonját illetően ...

már nem lehetünk ennyire boldogok, mert az idős brit rendező a történész-szakma jelzéseit figyelmen kívül hagyva alkotta meg a maga Bonaparte-karakterét, teljesen önkényesen alakítva a történelmi figura jellemzőit.

A Ridley Scott féle Napóleon film középpontjában az egykori nagy hadvezér és császár magánélete áll, és első feleségéhez fűződő sajátos, viszontagságokkal teli kapcsolata. A házaspár tagjai bizonyítottan és kölcsönösen csalták egymást, miközben időről-időre újrakezdték kapcsolatukat. Ezt valósághűen mutatja be a film. Napóleon végül politikai (és dinasztia-alapítási) célból vált el Josephine-től (és vette el az osztrák császár, I. Ferenc lányát), de mindvégig első feleségét tekintette igazi párjának. Josephine 1814 május 29-én elhunyt (egy tüdőgyulladás folyományaként) így nem élhette meg Napóleon végső bukását. Mindez korhű a filmben, de sajnos szinte minden más problémás, leginkább a császárról alkotott összkép.

napoleon_phoenix.jpg

Joaquin Phoenix mint Napóleon. Forrás: plantbasednews.org

A valódi Bonaparte Napóleon egy ambiciózus, szenvedélyes figura volt, akit a korszak legnagyobb hadvezérének tekinthetünk. A csatatereken alig talált legyőzőre: élete 61 csatájából csak 7-et vesztett el. Végigjárta a katonai ranglétrát, így saját tehetsége révén lett belőle tábornok. Jellemrajzában kiemelkedően fontos akaratereje, makacssága, szenvedélyessége (mindenben amivel csak foglalkozott), amihez emberi gyengeségek társultak, mint az, hogy rosszul mérte fel bizalmasait: szembefordult vele több nagy tábornoka is, mint például Joachim Murat és Bernadotte tábornok és egyik legfőbb diplomatája Talleyrand is elárulta őt. Napóleon mégis kivételes ember volt: katonaként, államférfiként és hódítóként is. Ridley Scott filmjének EBBŐL kellett volna kiindulnia, de a brit rendező úgy döntött, hogy inkább aberrált szexuális szokásaira épít és mindent annak a vezérgondolatnak rendel alá, hogy Napóleon tetteit az első feleségéhez fűződő viszonya határozta meg. Holott ez egyértelműen hamis összképet ad róla.

A film tárgyi tévedéseiről esett már szó a Fabius blogon, mi inkább azt emelnénk ki, hogy nem könnyű feladat valós összképet adni egy-egy történelmi figuráról. Mégis szükséges, mert bár a rendezői és művészeti szabadságba látszólag belefér az önkényes karakter-értelmezés, ha egy filmes ilyesmire vágyik, szerencsésebb, ha nem téveszti meg nézőit és inkább egy kitalált figurával teszi ezt, akit akár valós történelmi közegbe helyezve is ábrázolhat. spei_alsologo.jpg